Vyhledávání

Kontakt

Vůz druhé třídy od Tilliga

20.10.2012 12:09

Deset oken, správná délka a mnoho jiných problémů, to je vůz druhé třídy od Tilliga, který vám dnes představím. Modely se ke mně dostaly za účelem jejich osvětlení. Tyto vozy si rozhodně pořizovat nebudu – proč, se dozvíte dále. Model zvenší konstrukčně odpovídá vozům B249 a interiér vozům Bee243. Jízdní vlastnosti zdající se v pořádku, recenze kolegů, kteří je provozují ve větších množstvích hovoří pravý opak.

Jedno skutečné B249 z mého archivu.

Vozy jsou nově baleny v krabičkách, do kterých není vidět, nejspíš chrání natěšeného modeláře od prvotního zklamaní. Tento styl balení také může pořádně znepříjemnit hledání daného vozu, pokud jich máme více.

Jen v plastovém lůžku. Součástí je trocha omáčky na papíře a dolepovací detaily. 

Po vybalení na nás vykouknou dva vozy v najbrtu. 

Vozy mají 10 oken, správnou délku, ostré přechody barev a čitelné obtisky. Tím vše kladné končí.

Ještě jedna věc, která se mi hned na první pohled líbila – madla tak, jak mají být!

Podvozky jsou již připraveny na budoucí osvětlení. Drží v osičce jen na dobré slovo, proto se nedivte, když by vypadly.

Čela v porovnání s vozem A Kuehn. Příšerné jsou koncová světla na modrých vozech. 

Osobně se mi zdá, že okna spíše pasují na vozy Bdt a jejich odvozeniny. Toto může být hodně subjektivní. Kuehn je má rozhodně reálnější.

Potisky ostré a čitelné. Větráky na střeše jsou spíše v hobby verzi. Opět je má Kuehn více promakané.

DKV Plzeň, Dom. st. Cheb. Západočech si nemůže nic lepšího přát. :-)

Podvozek a madlo v barvě plastu. Madlo by se dalo ještě odpustit, ale podvozek spolu s schůdky zoufale volají a nástřik tmavě šedé. 

Kinematice bych neměl co vytknout i kolečka se nějakým způsobem točí. Nárazníky na skutečných vozech jsou poněkud mohutnější než tyto napodobeniny.

Dvě fotky pro porovnání s vozem od Kuehna.

Podvozek má kupodivu závaží. Packy držící interiér jsou na jedno či dvě použití. 

Podvozek a jeho spodní část. Vše důležité se tu nachází. 

Interiér tak jak nemá být. Barva je určena pro brzký domácí tunning, ale nutno podotknout, že ani jiní výrobci barvu interiéru neřeší. Tento typ uspořádání sedaček odpovídá vozům Bee243 (883–890), nikoliv B249. Další věc, která snad už víc zpackat nešla, je přívod proudu z podvozku plíškem přes nastupní oddíl. Pro porovnání: Kuehn má přívod veden z každého podvozku dvěma dráty přes vnitřní část WC.

Rozhodně nejhorší věc, která může potkat návrh osvětlení je tato konstrukce vozu. Ony vozy této konstrukce mají vlastně všechny stejnou střechu, tak proč dělat střechu v jednom dílu s kastlí vozu, když můžeme vymyslet žebrovou konstrukci a formu na střechu udělat společnou pro všechny vozy? Hůř to vymyslet opravdu nešlo! Projektanti těchto vozů – styďte se!

Abych mohl vozy vůbec osvětlit, bylo nutné některá žebra vybrousit a přidat příčky, aby světlo z uličky, neprocházelo do kupé.

Sice je nutný nevratný zásah do vozu, ale jde to. 

Ulička.

Kupé. 

Jedna společná s vozem od Kuehna.

Závěrem bych napsal, že jsem rád, že byly pouze na návštěvě a už jsou zpět u majitele. Pokud model nebudete osvětlovat, tak jediné, co nepotěší je podvozek v barvě plastu a jízdní vlastnosti. 

Dále doporučuji přečíst si recenzi na tyto vozy v celozeleném provedení ČSD, od kolegy Trainmaniaka. Nabízí jiný pohled na tyto vozy. :-)

Autor: Zejmi